При формуванні уряду Гройсмана економічний блок, де повинні бути задіяні грамотні реформатори, антикризові менеджери, може бути оголений, спрогнозував політолог, директор Інституту «Діалог» Андрій Миселюк.

 

Про це він сказав 12 квітня в ефірі радіостанції Голос Столиці.

 

Прем'єр Арсеній Яценюк оголосив про свою відставку. Чому він пішов на цей крок?

― Сталися домовленості. Про частину з них сказав сам Яценюк у своєму зверненні. Тобто він багаторазово говорив про те, що поки не буде кандидата в прем'єри, який матиме підтримку в ВР, він не буде залишати поста прем'єра. Отже, раз він залишає пост прем'єра, то логічно припустити, що дві фракції, які формують коаліцію, БПП і «Народний Фронт», вже мають 226 голосів підтримки. А що стосується програми нового прем'єра потенційного, то вона не нова. Вона грунтується на старій коаліційній угоді.

Потенційний кандидат - це Гройсман?

― Іншого просто немає. За відставку проголосує БПП. І Опозиційний блок - щоб показати, що вони прибирають черговий антинародний уряд. При цьому Юрій Бойко, лідер фракції Опозиційний блок, сказав, що вони розглядають можливість і проголосувати за нового прем'єра Гройсмана. Це виглядало як пропозиція поторгуватися з ними.

Їх голоси дуже потрібні?

― Чим більше, так би мовити, запасу міцності, тим краще буде для БПП і «Народного Фронту». Особливо для БПП, це їх кандидат. Це перестраховка від того, що якісь депутати не прийдуть, якісь групи в останній момент передумають.

Може хтось передумати?

― Традиція триває. Тому що вже завтра потенційно за нового прем'єра можуть голосувати депутати, а ще склад його Кабміну досі не відомий. Тобто він ліпиться, що називається, на бігу. Але і не факт, що 12 квітня відбудеться голосування за призначення нового прем'єра. Тому що вже той же Юрій Луценко сказав: може і в найближчі дні. Але статися все повинно на цьому тижні, це мейнстрім такий. Тому зараз йдуть останні узгодження. Якщо вдасться з усіма домовитись, то на табло висвітиться цифра побільше, ніж 226 голосів.

Гройсман вже назвав можливий склад нового Кабміну. Це було важливим моментом?

― Це дуже важливо. Це і була одна з причин того, чому переговори йшли дуже довго і дуже важко. Персональний склад КМУ - це бар'єр, об який спіткнувся свого часу інший потенційний кандидат - Наталія Яресько. Навіть президент погодився з її кандидатурою. Але коли почалися обговорення персонального складу, то в цих дрібницях і виявився той диявол, який погубив майбутнього потенційного прем'єра Яресько. Вона почала висувати ультиматуми, що не повинно бути Демчишина, не повинно бути ще ряду осіб, які були важливими для президента і БПП. Тому довелося швидко повернуться знову до політичного КМУ, який вже буде очолювати ставленик від БПП Гройсман. Можна відзначити, і це характеризує колишнього прем'єра як людину, яка змогла відстояти інтереси своєї фракції, що вони отримають в новому КМУ як мінімум шість портфелів.

Тобто ми залишаємося в рамках квотного принципу?

― Так, квотний принцип був заздалегідь сформульований. БПП як велика фракція отримує більше портфелів, «Народний фронт» як партнер отримує менше портфелів. Але він залишає за собою ключове - це МВС за Арсеном Аваковим, Мін'юст за Петренко. Принциповим моментом було, щоб залишився В'ячеслав Кириленко. Величезний бонус - народний фронт отримує крісло спікера. Тобто ролі міняються: спікер йде в КМУ, а ставленик від «Народного фронту» Андрій Парубій пересідає в крісло спікера.

Що буде з тими депутатами, яких вивели з Ради в Кабмін?

― Політичне життя різноманітне, не обов'язково працювати тільки в ВРУ. Якщо депутати склали свої мандати, вони не зможуть повернутися при всьому своєму бажанні.

Говорилося про можливість депутатів повернутися в Раду після того, як вони пішли з Кабміну. Як ви це прокоментуєте?

― Ці пропозиції на сьогоднішній день не мають під собою ніякої юридичної основи. Це якраз те, що депутатів турбує. Зараз розробляється законопроект, який говорить про те, що членам КМУ буде дозволено поєднувати свою діяльність з мандатом в ВРУ, як це було раніше. Потім ці функції були розведені. Зараз у депутатів є бажання їх повернути. Це пояснюється великою політичною турбулентністю: умовно кажучи, сьогодні ти депутат, тобі пропонують йти в КМУ, завтра ти йдеш, а післязавтра тебе вже просять на вихід. В результаті мандат ти вже склав, а йти нікуди. Не всі готові так ризикувати.

Таке поєднання піде на користь?

― Сподіваюся, до цього не дійде, оскільки ця практика була визнана хибною ще в 90-х при Кучмі. Повернутися до неї буде означати, що у членів КМУ буде ще менше відповідальності за свою роботу, ніж зараз.

В такому випадку буде система, коли Кабмін подає законопроекти, Рада їх приймає.

― Якщо так буде працювати КМУ, то це говорить, що його ККД дуже низький. Якщо вони не здатні провести переконливі переговори з депутатами, досягти цієї підтримки, то говорити, що ці 15 осіб прийдуть і проголосують - це погоди не зробить. Це принизливо для їх характеристики як для гравців політичного поля.

Хто ще може поповнити новий Кабмін?

― Пивоварський відразу сказав, що до уряду не буде повертатися. Швидше за все, цей пост відійде його заступнику Омеляну. На пост міністра освіти претендує Лілія Гриневич.Є така інформація вже. На один з постів озвучувалася кандидатура Бориса Ложкіна. З точки зору оцінки ефективності майбутнього КМУ це правильний тактичний хід. Він як економіст, практик економічної діяльності досить сильний. Це дозволило б істотно збільшити ККД КМУ. Коли людина говорить, що у нас є антикризовий план і перераховує п'ять основних принципів, наприклад, залучити інвестиції і т.д., то це говорить, що чіткого антикризового плану немає. Тому є необхідність залучити антикризових менеджерів, в якості одного з яких розглядався Іван Миклаш, але він відмовився. З'явилася також інформація, що і Ложкін не піде. Це говорить про те, що економічний блок, де повинні бути задіяні грамотні реформатори, антикризові менеджери, може бути оголений.

Наскільки ймовірно створити новий Кабмін в найближчі дні?

― Такі дедлайни нездійсненні. На жаль, доводиться визнати, що і президент Порошенко кілька разів ставив такі дедлайни, які не могли бути виконані. Наприклад, коли він вимагав до 29 березня обрати і нового кандидата в прем'єри і новий склад Кабміну.

Ви говорите, що коаліційна угода залишиться старою. Наскільки тоді може програма відрізнятися?

― Якщо залишається старий Кабмін, то і стара програма Кабміну. Люди в новому Кабміні залишаються в основному ті ж самі.

Які завдання вирішуватиме Гройсман в першу чергу?

― Він планує зайнятися вирішенням проблем медиків, аграрної сфери, ІТ. Це те, що для нього є принципово важливим, цікавим, представляється йому тим, що дозволить нам зробити український прорив.

Справа в тому, що не це є головним пріоритетом. Зараз потрібно просто убезпечити себе від можливих якихось непередбачених моментів. Наприклад, якщо на пост першого віце-прем'єра відмовляється йти Борис Ложкін, то ймовірна заміна на Віталія Ковальчука,його заступника в адміністрації президента. В цьому випадку не голосуватиме ціла група «УДАР» у фракції БПП. Тому що є конфлікт дуже глибокий і системний, давній між лідером «УДАРУ» Кличко і Ковальчуком.

А Борис Ложкін - комфортна кандидатура?

― Там є нюанси, але проти нього таких ось упереджень немає. Більш того, він в першу чергу позиціонується як антикризовий менеджер, грамотний, досвідчений.

Коаліційна більшість вже сформована?

― Питання ще в тому, що це число готові розширити і інші групи. «Воля народу» сказала, що вони готові розглядати варіанти входження в цю коаліцію. Вони хочуть уже отримати якісь більш значущі дивіденди.

Порошенко нібито заявив про те, що розпустить Раду, якщо не буде сформовано новий Кабмін.

― Ви знаєте, це ось з тієї ж серії, що Петро Порошенко ставив дедлайни на 29 березня, що потрібен і новий прем'єр, і його програма, і повний склад Кабміну. Це не піддається реалізації, оскільки Конституція чітко говорить, що після розпаду коаліції у ВР є 30 днів для формування нової. 30 днів не закінчуються ні цього тижня, ні навіть наступного. Президент просто зацікавлений в тому, щоб простимулювати депутатів.

Чому люди не поспішають повідомляти в ГПУ про випадки корупції?

― Це переконливе свідчення того, що недовіра до правоохоронної системи, яка сама є корумпованою і закритою, для українців залишається дуже великою. Зараз, звичайно ж, створюється ціла когорта органів, які повинні боротися з корупцією. Якщо будуть якісь результати - тут ключове слово «якщо», тому як зараз видимих ​​результатів немає - тоді можна буде і говорити про те, що ставлення українців буде змінюватися.

Коли ви говорите, що створюється когорта органів, про що ви говорите?

― Це НАБУ, Антикорупційна прокуратура, Агентство по запобіганню корупції. Цих органів не один, не два, не три. Там величезна кількість детективів, які демонструють якусь діяльність. Наприклад, детективи Антикорупційного бюро зустрічалися з главою НБУ Гонтаревою з приводу того, як так сталося, що перед крахом «Дельта Банку» її сім'я вивела звідти всі активи. Навіть коли виник офшорний скандал, НАБУ готове було зайнятися цією справою.

У НАБУ говорили, що не встигають переглядати поштові скриньки.

― Так. На базу даних йде атака, тут детективам можна тільки поспівчувати.

Питання будуть в будь-якому випадку до них?

― Звичайно. Їм потрібно буде продемонструвати результати. Зараз вони можуть списати на те, що оформляється оргструктура, налагоджується робота, вони збирають первинні дані, проводять слідство. Але потім треба буде показати результати. І тут ключове питання - чи будуть вони.
Всі органи повинні взаємодіяти або бути незалежними?
― Вони повинні бути незалежні від центрів прийняття влади. З цим будуть проблеми. Влада звикла, що правоохоронці кишенькові, слухняні. Якщо кілька центрів влади, то можуть бути якісь структури президентськими, якісь прем'єрськими, якісь знаходяться під контролем олігарха або того, хто цей орган очолює.

Візьмемо, наприклад, офшорний скандал з Порошенком. Його адвокати говорили про те, що кричать ті, хто не має сам можливості покласти гроші. Якщо були б гроші, то напевно теж йшли б від податків, говорили про те, що бізнесмени самі знаходять шляхи оптимізації своїх фінансових потоків. Боротьба з корупцією залишається вічною темою і нагадує залізобетонний сплав, який іноді намагаються розгризти зубами.

Опубліковано: http://newsradio.com.ua/2016_04_12/Pol-tolog-pro-v-dstavku-JAcenjuka-novij-Kabm-n-borotbu-z-korupc-ju-1743/