Як мінімум найближчим часом визнання українським парламентом Росії державою-терористом, на жаль, не відбудеться. До такого висновку дійшла наша ініціативна група з ухвалення такого закону у Верховній Раді після з'ясування перспектив цього  закону безпосередньо з представниками провідних фракцій ВР.

В неофіційних розмовах представники й "Слуги народу", й "Європейської солідарності", й "Голосу" погоджуються - так, визнання Росії державою-терористом дійсно зажене РФ у практично повну ізоляцію. І водночас дозволить отримати російські гроші, які після початку війни проти України були заморожені на Заході.

Але ж оцінюючи практичні перспективи ухвалення такого закону у Верховні Раді в осяжній перспективі зазначають, що цього не відбудеться.

Як констатував один із депутатів "Слуги народу", юристи-міжнародники їхньої фракції розглянули пропозицію нашої ініціативної групи щодо ухвалення такого закону і "вважають це недоцільним".

Водночас колеги "слуг" із "Європейської солідарності" та "Голосу" називають головною перешкодою прийняття закону про визнання Росії державою-терористом небажання саме фракції "Слуга народу" з контрольним пакетом в 240 голосів йти на цей радикальний крок. "Тут жодних шансів - "слуги" навіть санкції проти патріарха РПЦ Кіріла (Гундяєва) "штопорять", -  зазначив один із депутатів "ЄС".

Отже, можна із сумом констатувати, що нові реалії війни (поки що?) не змінили інерційні підходи більшої частини депутатського корпусу ВР. Бо, як і зазначав Інститут "Діалог"минулого тижня, є три головні причини того, чому Верховна Рада досі не прийняла закон про визнання Росії державою-терористом. Всі ці причини і проявились зараз.

По-перше, дотепер у міжнародній юриспруденції відсутнє поняття "держави-терористу". Замість нього у  законодавчому полі  США використовується юридичний термін "держави-спонсора тероризму". По-друге, внаслідок відсутності цього терміну у вітчизняній юриспруденції й депутати Верховної Ради не розробили досі відповідну юридичну термінологію.  Отже - саме ці фактори в "Слузі народу" й назвали причиною того, чому юристи-міжнародники фракції вважають недоцільним розробку свого, українського закону із новими визначеннями для оцінки дій Росії в Україні.

Третя, і скоріше за все головна причина -  всі гілки української влади з 2014 року звикли у відносинах з Росією на міжнародній арені працювати переважно "на підхопленні" у західних партнерів. Які робили якісь значні кроки  по відношенню до Росії, а Україна до них лише приєднувалась.

Тому спочатку президент Зеленський, а слідом і ВР замість докладання зусиль до прийняття українського закону про державу-терориста РФ по інерції лише просили американських колег використати їхній наявний досвід з оголошення держав спонсорами тероризму. І поповнити цей перелік Росією. Причому Верховна Рада прийняла  відповідне звернення до Палати представників та Сенату Конгресу США вже після того, як президент Байден дипломатично відхилив аналогічне прохання президента Зеленського про визнання РФ державою-спонсором тероризму.

_______________________________________________________________________________________________

Ще один прогноз "Діалогу" щодо того, що закон Верховної Ради про визнання Росії державою-терористом у разі його ухвалення "швидко та активно підтримають найближчі союзники України в Європі - країни Балтії, Польща, можливо й Велика Британія" також реалізувався. Але трохи неочікуваним чином. 

В той час, як український парламент до прийняття цього закону не дістався і, на жаль, не дістанеться, документ про визнання Росії державою, яка здійснює тероризм, три дні тому прийняв Сейм Литви.

Щоправда, це не закон, а резолюція. Що й зрозуміло  - Росія здійснює свою терористичну діяльність не на території держави Литва, а на території держава Україна.

У резолюції Сейм визнав російське військове вторгнення в Україну геноцидом, а саму Росію - державою-терористом: "Росія є державою, яка підтримує та чинить тероризм"

Депутати Сейму також закликали світ "визнати та переслідувати в судовому порядку геноцид, воєнні злочини та злочини проти людства", вчинені Російською Федерацією". Для цього необхідно створити спеціальний міжнародний кримінальний трибунал, який не повинен бути обмежений імунітетом для голів та представників інших країн та повинен мати право видавати міжнародні ордери на арешт.

На проривне рішення литовського парламенту оперативно відреагував голова Верховної Ради України Руслан Стефанчук. Але не обіцянкою, що ВР, нарешті, також визнає РФ державою-терористом. Ні - він закликав "весь світ підхопити естафету"литовського парламенту.

Як казав покійний патріарх вітчизняної політики Леонід Кравчук, знову маємо лише те, що маємо...